AAA
AAA

Informujemy, że zakończyła się otwarta rejestracja do programu TERA. Osoby, które uzyskały już dostęp do pomocy, będą miały możliwość skorzystania z niej zgodnie z określonym terminem ważności. Wszystkie osoby, które zarejestrowały się wstępnie, otrzymają teraz informację o dalszych krokach związanych z rejestracją oraz szczegóły dotyczące ich uczestnictwa w programie. Chcemy również odnotować, że kontakt za pośrednictwem naszej infolinii jest obecnie bardzo utrudniony, ponieważ liczba przychodzących połączeń przekracza nasze możliwości. 

PROGRAM TYMCZASOWEJ SZYBKIEJ POMOCY (TERA) DLA OSÓB, KTÓRE OPUŚCIŁY UKRAINĘ

Jeśli jesteś osobą, która opuściła Ukrainę z powodu wojny; jeśli wraz z rodziną przebywasz obecnie w Polsce i potrzebujesz pomocy; jeśli Twoja rodzina lub/i Ty nie jesteś w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb – możesz zakwalifikować się do programu PAH TERA. Głównym celem tego programu jest wsparcie osób, które najbardziej potrzebują pomocy, po opuszczeniu Ukrainy z powodu toczącej się wojny. Program ma pomóc w zaspokojeniu niektórych podstawowych potrzeb. 

Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach Programu TERA? 

Podstawowe kryterium ubiegania się o wsparcie w ramach Programu TERA to: 

  • Opuszczenie terytorium Ukrainy przez Ciebie lub Twoją rodzinę po 23 lutego 2022 r. w związku z wojną (lub po 9 lutego 2022 r. w obawie przed inwazją) 

Dodatkowo należy spełnić PRZYNAJMNIEJ JEDNO z poniższych kryteriów: 

  • Jesteś samotną kobietą 
  • Jesteś osobą rozdzieloną od małżonka/partnera 
  • Jesteś głową jednoosobowego gospodarstwa domowego z dziećmi/osobami na utrzymaniu 
  • Ty lub członek twojej rodziny cierpicie na przewlekłe choroby lub jesteście osobami z niepełnosprawnością 
  • Jesteś starszym mężczyzną/kobietą (w wieku 60+) 
  • Ty lub członek twojej rodziny jesteście kobietami w ciąży/ karmiącymi 
  • Jesteś osobą studiującą, która uciekła z Ukrainy 

Spełnienie w/w kryteriów nie gwarantuje uzyskania wsparcia w ramach programu PAH TERA. 

Należy pamiętać, że nie każdy, kto się zgłosi, uzyska kwalifikację do pomocy w ramach programu PAH TERA. Tylko osoby najbardziej potrzebujące pomocy, które zostały zweryfikowane, mogą przystąpić do udziału w programie tymczasowej doraźnej szybkiej pomocy (TERA).  Jeśli obecnie lub w ciągu ostatnich 3 miesięcy otrzymałeś/łaś wielofunkcyjną pomoc pieniężną od innej organizacji (MPCA), nie kwalifikujesz się do udziału w programie TERA. 

Dodatkowe informacje 

  • Zgłoszenie do programu TERA nie wiąże się z żadnymi opłatami. 
  • Zgłoszenie wymaga wyrażenia zgody na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych w celu przeprowadzenia procesu kwalifikacyjnego i udzielenia pomocy humanitarnej. 

Ze względu na duże zainteresowanie uczestnictwem w programie, rejestracja do programu TERA możliwa jest WYŁĄCZNIE PO UPRZEDNIEJ REJESTRACJI WSTĘPNEJ za pośrednictwem infolinii: 

+48 800 112 233 (darmowa dla numerów polskich operatorów) 

Infolinia udziela informacji o miejscach i możliwym czasie rejestracji osób ubiegających się o udzielenie pomocy oraz dokonuje wyłącznie wstępnej rejestracji. Infolinia pracuje od godziny 8:00 dy zapełnienia wszystkich terminów przypisanych na dany dzień (nie dłużej niż do 16:00) od poniedziałku do piątku. Nie ma innej możliwości zarejestrowania się do udziału w tym programie. Ta linia jest przeznaczona tylko do wstępnej rejestracji i jakiekolwiek pytania dot. funkcjonowania programu należy kierować do oddzielnej infolinii informacyjnej.  

Po udanej rejestracji wstępnej, należy stawić się w wybranej lokacji z dokumentami wszystkich członków rodziny składającej wniosek, którzy przebywają w Polsce. Adresy, pod którymi przyjmowane są uprzednio zarejestrowane osoby to na tę chwilę: 

Świetlica Związku Ukraińców w Polsce 
ul. Marii Konopnickiej 16 
73-110 Stargard 

Olsztyńskie Centrum Organizacji Pozarządowych 
ul. Tarasa Szewczenki 1 
10-274 Olsztyn 

Polska Akcja Humanitarna dokłada wszelkich starań, aby skutecznie nieść pomoc potrzebującym. 

W przypadku pytań dotyczących programu, prosimy o kontakt z infolinią informacyjną, której numer znajduje się poniżej. 

Kontakt 

Bezpłatna infolinia (numery funkcjonują dla abonentów zarejestrowanych u polskich operatorów): 

  • 800 105 555 

E-mail: 

FAQ NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czy mogę zarejestrować się do programu TERA?  

Tak, jeśli spełniasz przynajmniej jedno kryterium wymienione w rozdziale “Kto może ubiegać się o wsparcie w ramach Programu TERA?”.  

Gdzie mogę się zarejestrować?  

Powyżej wymienione zostały adresy punktów rejestracyjnych w Stargardzie i Olsztynie. W przyszłości nasza strona będzie aktualizowana o nowe lokalizacje umożliwiające rejestrację. 

Czy mogę zarejestrować się przez internet?  

Program TERA nie przewiduje rejestracji przez internet. W celu rejestracji w punkcie, należy uprzednio dokonać rejestracji telefonicznej pod numerem +48800 11 22 33 i pojawić się osobiście w wybranym punkcie rejestracyjnym w uzgodnionym terminie. 

Czy powinienem/powinnam przyjść na rejestrację ze wszystkimi członkami rodziny?  

Nie jest to wymagane. Głowa rodziny (najlepiej rodziny nuklearnej/rodziny dwupokoleniowej) może zapisać wszystkich jej członków przebywających obecnie w Polsce, którzy również opuścili Ukrainę w związku z wojną lub w obawie przed inwazją  po okazaniu ich dokumentów tożsamości (paszport zagraniczny, paszport krajowy, PESEL itp.).  

Jakie dokumenty powinienem/powinnam przynieść?  

Powinieneś/powinnaś przynieść tylko dokument tożsamości (paszport zagraniczny lub krajowy) z pieczątką potwierdzającą przekroczenie granicy po 23 lutego 2022 r. w związku z wojną (lub po 9.02.2022 r. w obawie przed inwazją) wszystkich członków rodziny przebywających obecnie w Polsce. Obecność pieczątki jest zalecana, ale nie we wszystkich przypadkach wymagana. 

Czy ta pomoc udzielana jest przez ONZ/UNHCR?  

Nie. Polska Akcja Humanitarna i organizacje partnerskie działają jako niezależne organizacje humanitarne i obecnie implementują własny projekt finansowany przez różnych darczyńców – wszystkie adekwatne loga widnieją na stronie internetowej. 

Złożyłem/złożyłam już wniosek o pomoc u innej organizacji. Czy mogę zarejestrować się w programie TERA?  

Jeśli otrzymujesz już lub otrzymałeś/otrzymałaś pomoc humanitarną typu MPCA (pomoc na pokrycie podstawowych potrzeb przez około trzy-cztery miesiące) od innej organizacji w przeciągu ostatnich trzech miesięcy, nie możesz otrzymać wsparcia w ramach programu tymczasowej szybkiej pomocy (TERA). 

Skąd będę wiedział/wiedziała, że zakwalifikowałem/zakwalifikowałam się do programu?  

Bez względu na pozytywne bądź negatywne rozpatrzenie zgłoszenia, otrzymasz informację o decyzji najpóźniej trzy dni robocze po złożeniu wniosku. Decyzja zostanie przekazana poprzez wiadomość SMS na numer wskazany we wniosku.

FAQ PO REJESTRACJI

Na co mogę przeznaczyć otrzymane wsparcie?  

Wsparcie ma na celu pomóc Ci zabezpieczyć Twoje podstawowe potrzeby. Czeki BLIK mogą zostać wypłacone we wszystkich większych sieciach bankomatów w Polsce. 

Jak sprawdzić, otrzymałem/otrzymałam już wsparcie lub jakie saldo mi pozostało?  

Dostępna kwota jest widoczna w wiadomości SMS z czekiem BLIK. Jeśli nie wypłacisz pełnej kwoty dostępnej na czeku BLIK, po zakończeniu operacji otrzymasz kolejną wiadomość SMS z kolejnym czekiem BLIK z saldem pomniejszonym o wypłaconą kwotę. 

Jak często przychodzi wsparcie? 

Otrzymywać jednorazowo całą kwotę pomocy przeznaczonej na 3 miesiące. 

Jak długo ważne są czeki BLIK? 

Po wygenerowaniu czeków BLIK będą one ważne przez 90 dni. Po tym czasie utracisz dostęp do pomocy. 

Czy mogę korzystać z czeków BLIK poza granicami Polski?  

Pomoc można wypłacić tylko w Polsce. Pieniądze możesz jednak wydać gdziekolwiek chcesz. 

W przypadku dalszych pytań, prosimy o kontakt pod nr tel 800 10 5555. 

Partnerzy programu

Dane są podawane dobrowolnie, ale są konieczne do przekazania darowizny za pośrednictwem PayU.
Darowiznę można przekazać także bez pośrednictwa PayU za pomocą przelewu tradycyjnego, sprawdź numer rachunku tutaj.