Przedstawiamy podkast zespołu edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej pt. „Tolerancja to za mało”, w którym
Joanna Pankowska i Łukasz Bartosik, wraz z gośćmi i gościniami, wskazują, jak być więcej niż tolerancyjną i tolerancyjnym.
Przedstawiamy podkast zespołu edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej pt. „Tolerancja to za mało”, w którym
Joanna Pankowska i Łukasz Bartosik, wraz z gośćmi i gościniami, wskazują, jak być więcej niż tolerancyjną i tolerancyjnym.
Posłuchaj o czym jest ten podkast.
Do pierwszego odcinka podkastu zaprosiliśmy bliskie nam osoby, które podzieliły się swoimi doświadczeniami ze zmianą perspektywy. Ich historie pomogą nam zrozumieć, jak europocentryzm objawia się na co dzień.
W odcinku wspomniana jest mapa „Zmień perspektywę” www.bit.ly/mapa_zmien_perspektywe oraz portal o wolontariatach zagranicznych: www.zanimpomozesz.pl.
W drugim odcinku zastanawiamy się, jakie pytanie warto sobie zadać, zanim zorganizujemy akcję pomocową. Usłyszymy też perspektywę osób, które na co dzień zajmują się pomocą humanitarną.
W odcinku wspomniane są: Plakat „Zanim wyślesz paczkę z pomocą” www.bit.ly/plakatPAH_paczka i Teledysk „Africa for Norway” https://youtu.be/oJLqyuxm96k
W trzecim odcinku przyglądamy się temu, kto i co mówi na temat rasizmu w polskiej debacie publicznej. Usłyszymy również perspektywę ciemnoskórych Polek.
W odcinku cytowane są fragmenty rozmowy #DontCallMeMurzyn: www.youtu.be/xwIfFRmJM0c oraz wywiad z ekspertką: dr Margaret Ohia-Nowak.
Pierwsze trzy odcinki podkastu są współfinansowane z programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.
W czwartym odcinku rozmawialiśmy o tym jak język tworzy rzeczywistość, czyli m.in. o ramach językowych, feminatywach, języku mediów oraz metaforach dotyczących klimatu, migracji i rozwoju.
Gościnne wypowiedzi:
– Marcin Ilski nt. ram językowych,
– Weronika Wąsowicz nt. klimatu,
– Martyna Jałoszyńska nt. żeńskich końcówek,
– Margaret Amaka Ohia-Nowak nt. swoich badań,
– Sylwia Żulewska nt. osób cudzoziemskich,
– Hubert Walczyński nt. krajów rozwiniętych i rozwijających się.
Wspomnieliśmy w odcinku:
– TED Lera Boroditsky „Jak język kształtuje nasze myśli?”,
– Książki „Metafory w naszym życiu” George’a Lakoffa i Marka Johnsona oraz “Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę.”,
– Kacper Pobłocki „Kapitalizm. Historia krótkiego trwania” oraz Jason Hickel „The divided”.
W kolejnym odcinku rozmawiamy między innymi o zaangażowaniu znanych osób w pomoc i dlaczego coraz częściej spotyka ich za to krytyka. Wspominamy również o romantyzowaniu biedy, prawach dziecka i o tym, kto jest w centrum opowieści pomocowych.
Gościnne wypowiedzi:
– Magdalena Szymańska, Fundacja Go’n’Act http://podrozeaprawadziecka.pl
– Helena Krajewska, specjalistką do spraw współpracy z mediami w Polskiej Akcji Humanitarnej
– Anna Wiatrowska, Instagram @queerowyfeminizm
Jest to pierwszy z dwóch odcinków nt. wody. Rozmawiamy w nim m.in. o tym jaką wodę nazywamy czystą, co ma woda do praw kobiet i czy Afryka to suchy kontynent. A także o tym jak kryzys klimatyczny wpływa na dostęp do wody i co z tym robią organizacje pomocowe.
Wspomniane w odcinku broszury:
– Woda jako globalne wyzwanie www.bit.ly/glob_woda
– Woda w kryzysie klimatycznym www.bit.ly/woda_klimat
Gościnne wypowiedzi:
Paweł Cieślar – mgr inż. w zakresie specjalizacj technologia wody i ścieków https://swiatwody.blog
Aleksandra Kardaś – fizyczka atmosfery, autorka „Książki o wodzie” oraz współautorka podręczników „Nauka o klimacie” i „Klimatyczne ABC”
Anna Reichel oraz Beata Dolińska – Polska Akcja Humanitarna
W drugim z kolei odcinku nt. wody rozmawiamy m.in. o śladzie wodnym w jedzeniu, ubraniach, energii i Internecie. A także o konfliktach o wodę, m.in. na przykładzie Boliwii.
Wspominamy w odcinku animację: zobacz ją tutaj.
Broszury PAH nt. wody:
– Woda jako globalne wyzwanie www.bit.ly/glob_woda
– Woda w kryzysie klimatycznym www.bit.ly/woda_klimat
Gościnne wypowiedzi:
– Dominika Cieślar oraz Anna Kokocińska z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
– Paulina Górska – Eko aktywistka, jedna z najbardziej wpływowych eko influencerek w Polsce. Edukuje na Instagramie w profilu @eko.paulinagorska. Autorka bloga o tematyce ekologicznej www.paulinagorska.com
– Marek Józefiak – rzecznik prasowy Greenpeace Polska
– Joanna Gocłowska-Bolek z Ośrodka Analiz Politologicznych i Studiów nad Bezpieczeństwem Uniwersytetu Warszawskiego
– Adam Traczyk z Fundacji Global.Lab
W ósmym odcinku opowiadamy subiektywnie o zjawisku wolonturystyki, na podstawie naszego doświadczenia wyjazdu na staże do Ghany i Kenii. Opowiadamy też o wątpliwościach przed wyjazdem i po powrocie. A także jak na tę sytuację patrzymy z perspektywy czasu.
Więcej o wolontariatach zagranicznych: http://zanimpomozesz.pl/.
W dziewiątym odcinku rozmawiamy z Tomaszem Markiewką, autorem książki „Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat”.
W dziesiątym odcinku podkastu rozmawiamy z Pawłem Cywińskim, współtwórcą portalu www.post-turysta.pl. Wspólnie zastanawiamy się m.in. nad etycznością podróży i egzotycznością Polski.
Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.
W jedenastym odcinku zastanawiamy się czym jest edukacja globalna, czy jest na nią przestrzeń w szkole i mediach, a także czy dyskusje o świecie są zawsze polityczne.
Gościnne wypowiedzi
– Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka, autorka bloga Kreatywny polonista
– Wiktoria Kędzierska i Leszek Mróz, osoby uczniowskie z projektu Kompas Kryzysowy
– Justyna Suchecka, dziennikarka
– Maciej Okraszewski, autor Działu Zagranicznego
Przedstawiamy dwunasty odcinek serii, w którym z okazji Dnia Pomocy Humanitarnej, razem z osobami pracującymi w PAH w Polsce oraz Sudanie Południowym opowiadamy o tym jak w praktyce wygląda praca w sektorze humanitarnym. Zmierzyliśmy się z mitami pracy pracowników i pracownic humanitarnych oraz opowiadamy jak postawić pierwsze kroki w tym kierunku.
Gościnne wypowiedzi:
– Dorota Serafin – dyrektor zarządzająca PAH
– Magdalena Kuśka – koordynatorka do spraw wdrażania i jakości programów
– Ali Muhammad – koordynator HR działań PAH w Sudanie Południowym
– Badi Zacchaus – pracownik ds. higieny i sanitariatów PAH
– Dr Elżbieta Mikos-Skuza – koordynatorka studiów podyplomowych pomocy humanitarnej
W trzynastym odcinku przyjrzeliśmy się podręcznikom szkolnym, w kontekście opowieści o świecie. Powróciliśmy też do naszych lektur z dzieciństwa, zastanawiając się, czy wciąż warto je czytać.
Gościnne wypowiedzi:
– Ola Korczak, nauczycielka w warszawskim CLV Liceum im. Bohaterek Powstania Warszawskiego, doktorantka analizująca lektury szkolne
– Elżbieta Kielak, Grupa Zagranica, współautorka analiz podręczników szkolnych https://zagranica.org.pl/zasoby/
Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.
W czternastym odcinku rozmawiamy z Olgą Kuratnik i Sylwią Żulewską z Fundacji EMIC m.in. o tym, jak wygląda integracja osób migranckich w Polsce i czym się różni od asymilacji, a także o tym z czym borykają się osoby ubiegające się o status uchodźcy.
Więcej o Fundacji EMIC: www.emic.com.pl.
Odcinek realizowany z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.
Wspierając się gościnnymi wypowiedziami Olgi Ślepowrońskiej, Gabrieli Górskiej, Sylwii Żulewskiej, Kamili Wisz oraz Bumiego Phillipsa, zastanawiamy się nad tym czy zawsze i ze wszystkimi, warto podejmować się rozmów na „trudne” tematy, czyli takie dotyczące m.in. wartości i dyskryminacji. Temat będziemy kontynuować w kolejnym odcinku.
Odcinek realizowany z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.
Jest to kontynuacja odcinka 15 pt. „Czy zawsze warto rozmawiać?”. Tym razem wraz z Lidią Prokopowicz, Magdą Bodzan, Kaliną Kabat i Sylwią Żulewską, zastanawiamy się z perspektywy edukatorki i rodzica jak prowadzić rozmowy na społeczne tematy. A także czy warto reagować na dyskryminujące lektury i jak poradzić sobie, gdy ktoś nam zwraca uwagę.
Pomocniki PAH: https://bit.ly/3oDK35x
Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.
W odcinku rozmawiamy z dr hab. Pawłem Nowakiem – autorem zrealizowanego dla PAH badania „Gdy OBCY czuje się jak u siebie – obraz krajów Globalnego Południa w polskich filmach podróżniczych na YouTubie”. Jest to dla nas punkt wyjścia do dyskusji nad tym jaki jest dominujący w Polsce obraz krajów afrykańskich, azjatyckich i amerykańskich oraz co zrobić, by wyjść poza powszechne schematy.
Pobierz raport oraz jego skrót: www.pah.org.pl/narracje/
Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.
Do nagrania zaprosiliśmy Joannnę Talewicz-Kwiatkowską, która jest badaczką z Uniwersytetu Warszawskiego, zajmującą się społecznością romską. Zapytaliśmy ją m.in. o to co czym charakteryzuje się ta grupa i skąd się biorą stereotypy na jej temat.
Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.
W tym szczególnym odcinku przybliżymy jak wygląda zaangażowanie Polskiej Akcji Humanitarnej w pomoc Ukrainie, a także wskazujemy kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę podczas pomagania. Usłyszycie także Dorotę Serafin oraz Rafała Grzelewskiego z PAH.
W odcinku usłyszycie dr. Sebastiana Szklarka, eksperta od zasobów wodnych i współtwórcę bloga „Świat wody” oraz Magdę Kuśkę – pracowniczkę PAH w Sudanie Południowym. Adresujemy w nim kwestię mitu o suchości Afryki. Przybliżamy także jak od praktycznej strony wygląda pomoc humanitarna w sektorze wodno-sanitarnym.
W odcinku oprócz nas usłyszycie doświadczenia Moniki, Joli, Pauli i Pawła z przełamywania dominujących opowieści o świecie Opowiemy o tym z jakimi narracjami najczęściej spotykamy się na warsztatach oraz w komentarzach w Internecie. Polecamy też wiele materiałów do których linki znajdują się poniżej:
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
W odcinku usłyszycie doświadczenia wielu osób działających w punktach PAH na przejściach granicznych, które opowiedzą o tym jak wyglądała ich praca i czy ich wcześniejsze wyobrażenia zgodne były z tym co tam zastały.
Zgłoszenia na wolontariat PAH na granicę ➡ https://bit.ly/wolontariat_sosUkraina
Tym razem przyglądamy się kulisom pomocy humanitarnej udzielanej w Ukrainie. Dzięki gościnnym wypowiedziom osób pracujących w PAH na terenie Ukrainy odkrywamy różnorodność pracy w sektorze humanitarnym, ale także wyzwaniom, z jakimi się ona wiąże.
W nagraniu staramy się Was przekonać, że Polska wcale nie jest zbyt biedna aby pomagać.
Link do polecanych w odcinku artykułów: www.pah.org.pl/projekt_narracje/#artykuly
Odcinek powstał dzięki wsparciu CARE.
W odcinku porządkujemy pojęcia stereotypu, uprzedzenia i dyskryminacji. Skupiamy się przede wszystkim na kwestii rasizmu i spoglądamy na to zjawisko z różnych perspektyw – od aktów agresji indywidualnej po struktury, które podtrzymują dyskryminację rasową. Swoją wiedzą dzieli się z nami także dr Margaret Ohia Nowak, która opowiada m.in. na pytanie czy rasizm dotyczy tylko osób czarnoskórych.
W odcinku wspominamy dwa materiały, które polecamy:
Film “Biały przywilej” – https://youtu.be/6HaJGW8xZ_A
Publikacja „Rasizm – bardziej w nas czy wokół nas?” – https://www.pah.org.pl/app/uploads/2021/02/RASIZM-bardziej-w-nas-czy-wokol-nas.pdf
Odcinek powstał w ramach projektu „Włączamy nowe narracje o świecie”. Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
W tym odcinku przyglądamy się twórczości kolektywu Gesturing Towards Decolonial Futures (w szczególności Vanessy Andreotti), który wywarł spory wpływ na to jakie przestrzenie edukacyjne chcemy tworzyć. Rozmawiamy przede wszystkim o metaforach (m.in. autobusu, Domu Pana), które zachęcają do krytycznej refleksji nad współczesnymi globalnymi wyzwaniami i pozwalają wyjść z utartych schematów.
Gościnnie usłyszycie Magdalenę Klarenbach z Fundacji Otwarty Plan i Agnieszkę Bułacik z New Visions. Tłumaczenie i głos lektorski: Julia Orłowska.
Linki do materiałów wspomnieniach w odcinku:
Cytowana wizualizacja i tabelka z rozróżnieniem na krytyczną i miękką edukacją globalną: https://bit.ly/krytycznaEG.
Oryginał nagrania, w którym Vanessa Andreotti opowiada o swoich działaniach: https://youtu.be/xwxYQ5BxXVE.
Strona kolektywu: https://decolonialfutures.net
Kartografie Domu Pana: https://decolonialfutures.net/portfolio/mini-zine-house-mycelium/
Z polskojęzycznej literatury polecamy artykuł “Postkolonialna edukacja globalna w działaniu:
inicjatywy Open Spaces for Dialogue and Enquiry i Through Other Eyes w dostępnej online publikacji “Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje”.
Odcinek powstał w ramach projektu „Włączamy nowe narracje o świecie”. Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
W tym odcinku dyskutujemy m.in. nad tym czy Polska jest już wielokulturowym krajem i jaka jest różnica między integracją, a asymilacją. Nasze refleksje wspierać będą wypowiedzi trzech osób z doświadczeniem migracyjnym, które poprosiliśmy o podzielenie się swoimi historiami i wiedzą. Są to Tetiana Veksler, Oleksandr Pustovyi i Ivan Davydenko.
Ten odcinek podkastu jest poświęcony mowie nienawiści – z założeniem braku moralizatorstwa, w oparciu o raporty na temat tego zjawiska, okraszone naszymi doświadczeniami i przemyśleniami. Zastanawiamy się w nim m.in. co może karmić pogardę i nienawiść wobec grup mniejszościowych. Oprócz nas, usłyszycie osoby, które poprowadziły webinary PAH z serii Akademia Aktywistek i Aktywistów:
W odcinku powołujemy się na następujące raporty:
Ten odcinek to rozmowa z prof. Moniką Bobako z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, autorką książki “Islamofobia jako technologia władzy”. Przyglądamy się powiązaniom między islamofobią, orientalizmem, rasizmem i antysemityzmem. Dyskutujemy też o historycznych początkach islamofobii oraz jej współczesnej formie, m.in. powiązaniu z kwestią migracji, napięciu między tym zjawiskiem, a działaniami na rzecz praw człowieka.
Gościem odcinka jest dr Tomasz Rożek – fizyk, założyciel Fundacji Nauka. To Lubię. Razem szukamy odpowiedzi na tytułowe pytanie, rozmawiając m.in. o technologiach odsalania wody, zużywaniu i odnawianiu wód gruntowych oraz nierównościach w dostępie do czystej wody na świecie.
Podkast realizujemy w ramach kampanii Razem wpływamy na zmiany, organizowanej przez PAH z okazji Światowego Dnia Wody. Więcej o kampanii można przeczytać na stronie pah.org.pl/wplywamy.
Ten odcinek to rozmowa z dr Aleksandrą Kardaś, autorką “Książki o wodzie”, fizyczką atmosfery i redaktorką naczelną serwisu Nauka o klimacie. Rozmawiamy o tym, jaki związek mają ekstremalne zjawiska pogodowe z wodą i dlaczego nie występują wszędzie równie intensywnie. Pytamy też o to, co możemy zrobić dla zasobów wodnych w swoim najbliższym otoczeniu, a także co napawa naszą gościnię optymizmem.
Podcast realizujemy w ramach kampanii Razem wpływamy na zmiany, organizowanej przez Polską Akcję Humanitarną z okazji Światowego Dnia Wody. PAH od lat mierzy się z problemami wodnymi i ich konsekwencjami na całym świecie. Dlatego zachęcamy słuchaczki i słuchaczy do wejścia na pah.org.pl/wplywamy i wsparcia działań pomocowych PAH.